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NB-IRDT
Version française

CHARM Study - Coordinating transitions from hospital for older adults with fractures: An interventional mixed methods study

Status: Completed
Category(s): Developing Innovative Care Pathways
Lead organization: Trauma NB
Principal investigator(s): Dr. Pamela Jarrett

About the project:

Fall-related injuries, such as fractures, are increasing amongst older adults in New Brunswick, leading to hospitalizations and negative health effects. Transitions in care can be complicated and overwhelming for patients and families. Effective communication and coordination of care during these transitions are crucial. To improve inpatient care and the transitions in care, a Patient Navigator program was implemented. Trained professionals, Patient Navigators, helped to guide patients through the healthcare system. Older adult patients who were admitted with a fracture to a New Brunswick hospital’s Orthopedic Unit, along with their family caregivers, were approached to participate. Those patients who consented were
randomly assigned to receive the Patient Navigator intervention (37 patients, 8  caregivers) or standard care (39 patients, 7 caregivers). This project evaluated the impact of the Patient Navigator program on: length of stay in acute care; unscheduled healthcare utilization post discharge; patient and family caregiver  experience and satisfaction with care; and HCP experiences working with Patient Navigators.

Conclusions and Lessons Learned

  • The patient navigator program shows promise for improving patient care transitions and post discharge care experiences by providing information, support and assistance to coordinate and access necessary services.
  • Results suggested that program benefits were greater among patients who were frail and/or who had less family support available.
  • According to interviews, patient navigators positively impacted the acute care experiences of patients and their family caregivers as well as their satisfaction with care after discharge from acute care.

Recommendations

  • Include patient navigator positions within clinical department reporting structures.
  • Address budgetary constraints for the hiring and training of patient navigators.
  • Integrate patient navigator services into the care and recovery pathway for older adults after a fracture, focusing on those who have higher levels of frailty and fewer familial/social supports.

To learn more read the complete project findings


Étude CHARM : coordination des transitions à partir de l’hôpital pour les personnes âgées ayant des fractures : étude de méthodes d’intervention mixtes

État du projet: Terminé
Catégorie: Concevoir des protocoles de soins novateurs
Organisation responsable : Trauma NB
Chercheuse principale(s) : Dr. Pamela Jarrett

À propos du projet :

Les blessures liées aux chutes, comme les fractures, augmentent chez les personnes âgées du Nouveau-Brunswick, ce qui provoque des hospitalisations et des problèmes de santé. Les transitions entre les soins peuvent être compliquées et épuisantes pour les patients et leurs familles. Durant ces transitions, une communication et une coordination efficaces des soins sont cruciales. Pour améliorer les soins prodigués aux patients hospitalisés et les transitions entre les soins, on a mis en œuvre un programme de navigation des soins. Des professionnels formés et des navigateurs des soins ont aidé à orienter les patients dans le système de soins de santé. On a sollicité la participation de patients âgés admis avec une fracture dans l’unité orthopédique d’un hôpital du Nouveau-Brunswick ainsi que de leurs aidants familiaux. Ces patients qui ont consenti à participer au projet ont été choisis au hasard pour bénéficier de l’intervention d’un navigateur des soins (37 patients, huit aidants) ou de soins réguliers (39 patients, sept aidants). Les responsables de ce projet ont évalué les retombées du programme de navigation des soins sur : la
durée du séjour aux soins de courte durée, l’utilisation imprévue des soins de santé suite au congé de l’hôpital, l’expérience et la satisfaction des patients et des aidants familiaux concernant les soins ainsi que l’expérience des fournisseurs de soins de santé (FSS) travaillant avec les navigateurs des soins.

Conclusions et leçons apprises

  • Selon les résultats des entrevues, il semblerait que la navigation des soins ait eu des retombées positives sur les expériences des patients et de leurs aidants familiaux concernant les soins de courte durée ainsi que sur leur satisfaction vis-à-vis des soins après le congé des soins de courte durée.
  • Selon les résultats, il semblerait que les bienfaits du programme aient été meilleurs chez les patients fragiles et/ou qui recevaient moins d’aide de leur famille.

Recommandations

  • Il faut intégrer les services de navigation des soins dans les parcours de soins et de récupération des personnes âgées après une fracture en accordant la priorité aux personnes dont le niveau de fragilité est plus élevé et qui reçoivent moins d’aide familiale/sociale.
  • Il faut remédier aux limitations budgétaires liées à l’embauche et à la formation des navigateurs des soins.

Lisez les résultats du projet