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NB-IRDT
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Care-Services Navigation and Care Skills Development Program for informal caregivers of seniors and seniors aging in place in New Brunswick

Status: Completed
Category(s): Improving Social Built Environments to Foster Healthy Aging
Lead organization: New Brunswick Community College (NBCC)
Principal investigator(s): Tammie Black

About the project:

As New Brunswick’s senior population grows rapidly, the government has proposed an “aging in place” strategy, which aims to provide seniors with the support needed to stay at home and live independently for as long as possible. When seniors face health problems or have specific independent living needs, family and friends often come to their aid. These “informal caregivers” need support and training to meet the needs of seniors. In New Brunswick, general knowledge about caregiving is not easily accessible and many people struggle to navigate the systems for senior caregiving support. A four-day workshop was carried out to provide informal caregivers with information that would help them in their caregiving roles and in navigating and using available resources in New Brunswick.

  • The workshop was led by two professionals in senior care and supported by healthcare students from New Brunswick Community College (NBCC) and the University of New Brunswick (UNB).
  • Participants had the option to attend virtually or in person.

The project evaluated the impact of the workshop initiative on caregivers’ quality of life, preparedness for caregiving, and overall workshop experience. 134 informal caregivers attended the workshops and 113 of them were included in the evaluation analysis: 80% women, 98% Caucasian, 58% aged 65 years or older (M = 66.8 years, range = 31-86 years).

Conclusions and Lessons Learned

  • Results demonstrated that a four-day workshop increased caregivers’ quality of life and preparedness for caregiving.
  • Loneliness negatively impacted caregivers’ quality of life suggesting that interventions targeting loneliness might also increase caregivers’ quality of life, which has potential to promote environments where seniors can age successfully in place.
  • Preparedness for caregiving was positively related to caregivers’ quality of life, highlighting the importance of providing caregivers with knowledge and resources to support their caregiving role.

Recommendations

  • As most caregivers recruited were older and retired adults, future deliveries of the program would need to be adjusted to attract younger caregivers.
  • To reduce the time commitment required from caregivers, future evaluations could investigate whether shorter versions of the workshop, such as a two-day format, are sufficient.
  • Determine whether the improvements in caregivers’ quality of life and preparedness for caregiving reduce burnout, as burnout prevention is key for sustaining an “aging in place” strategy.

To learn more read the complete project findings


Navigation des services de soins et programme de développement des habiletés en soins pour les proches aidants informels d’aînés et les aînés qui vieillissent chez eux au Nouveau-Brunswick

État du projet: Terminé
Catégorie: Améliorer les environnements bâtis et sociaux
Organisation responsable : Collège communautaire du Nouveau-Brunswick (NBCC)
Chercheuse principale(s) : Tammie Black

À propos du projet :

Comme la population des aînés du Nouveau-Brunswick croît rapidement, le gouvernement a proposé une stratégie de « maintien à domicile » qui vise à offrir aux aînés l’aide nécessaire pour demeurer chez eux en vivant de façon autonome le plus longtemps possible. Lorsque les aînés ont des problèmes de santé ou des difficultés particulières à vivre de façon autonome, leurs amis et des membres de leur famille viennent souvent à leur aide. Ces « aidants informels » ont besoin d’aide et de formation pour répondre aux besoins des aînés. Au Nouveau-Brunswick, il n’est pas facile d’obtenir des connaissances générales sur la fonction d’aidant et bien des gens ont de la difficulté à naviguer les systèmes pour trouver des soutiens pour les aidants d’aînés. On a organisé un atelier de quatre jours pour transmettre aux aidants informels l’information susceptible de les aider à bien remplir leurs fonctions ainsi qu’à naviguer et à utiliser les ressources disponibles au Nouveau-Brunswick.

  • Cet atelier a été dirigé par deux professionnels des soins gériatriques et appuyé par des étudiants en santé du Collège communautaire du Nouveau-Brunswick (CCNB) et de l’Université du Nouveau-Brunswick (UNB).
  • Les participants avaient la possibilité d’y assister virtuellement ou en présentiel.

Ce projet a servi à évaluer les retombées de l’initiative de l’atelier sur la qualité de vie, le degré de préparation et l’expérience globale des aidants. Cent trente-quatre aidants informels ont assisté à l’atelier et 113 ont été inclus à l’évaluation analytique, soit 80 % de femmes, 98 % de caucasiens, 58 % de personnes de 65 ans ou plus (M = 66,8 ans, tranche d’âge = 31-86 ans).

Conclusions et leçons apprises

  • Selon les résultats, on a constaté qu’un atelier de quatre jours augmentait la qualité de vie et le degré de préparation du proche aidant.
  • Comme la solitude avait des répercussions négatives sur la qualité de vie du proche aidant, on pense que des interventions axées sur la solitude pourraient aussi améliorer la qualité de vie du proche aidant, ce qui a le potentiel de promouvoir des environnements dans lesquels les aînés peuvent bien vieillir chez eux.
  • On a constaté que lorsque l’aidant était bien préparé à sa fonction, il jouissait d’une meilleure qualité de vie, ce qui souligne l’importance d’offrir aux aidants les connaissances et les ressources nécessaires à leur rôle.

Recommandations

  • Comme la majorité des aidants recrutés étaient des adultes âgés à la retraite, il faudra que les prestations à venir du programme soient ajustées pour attirer des aidants plus jeunes.
  • Pour réduire le temps requis de la part des aidants, les évaluations à venir pourraient servir à déterminer si des versions plus brèves de l’atelier, comme un format sur deux jours, pourraient être suffisantes.
  • Il faut déterminer si les améliorations de la qualité de vie et le degré de préparation du proche aidant réduisent l’épuisement, car la prévention de l’épuisement est essentielle pour maintenir une stratégie de « maintien à domicile ».

Lisez les résultats du projet