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NB-IRDT
Version française

Home-based and Residence-based Virtual Reality Training to Increase Rehabilitative Exercise in Seniors

Status: Completed
Category(s): Increasing Independence, Quality of Life, and Promoting Healthy Lifestyles
Lead organization: Bruyère Research Institute, The Centre for Innovation and Research in Aging
Principal investigator(s): Dr. Lisa Sheehy and Justine Estey

About the project

Seniors face many issues that hinder their ability to receive the necessary rehabilitation exercises to recover from an illness or injury. These issues included transportation, costs, weather conditions, low motivation and fear for their safety. These issues created barriers and made it hard for seniors to do their required exercises. It took them longer to recover if seniors could not do their rehabilitation exercises. It also made it hard for them to perform their essential daily tasks and increased their chances of further injuries.

We offered seniors virtual reality as a safe and fun way for them to do their rehabilitation exercise programs. This could be done in long-term care homes or in the community as part of the Extra-Mural Program. One-half of the study participants were given virtual reality exercises for 20-30 minutes, 3-5 times a week, for 8 weeks. The other half of the study participants were not given virtual reality exercises; however, they continued with their usual exercises from the Extra-Mural Program or the long-term care facility.

Conclusions and Lessons Learned

  • VR exercise may be a safe way to increase the uptake of exercise for seniors who can sit or stand for at least 20 minutes, have no health conditions that preclude mild to moderate exercise, and have someone available to supervise their sessions. However, further research is needed to assess the specific impacts of VR exercise on seniors’ balance, mobility, gait, and quality of life.
  • Technology is often presented as a challenge for seniors to learn to navigate. However, seniors’ ability to engage with technology should not be underestimated. Qualitative data indicated that seniors familiarized themselves with and enjoyed using the VR technology during the project.
  • Healthcare staff found it challenging to supervise VR exercise in long-term care settings due to high existing workload demands and staff turnover (partly due to the COVID-19 pandemic). Adaptations in the project design (e.g., the addition of a volunteer base to supervise VR exercise sessions) helped address this barrier.

Recommendations

  • Market the use of technology to seniors.
  • Consider enlisting the help of family members and/or volunteers to supervise exercise interventions.
  • Seniors living in their own homes and in long-term care residences should consider VR exercise as a safe way to increase their active minutes.

To learn more read the complete project findings

Knowledge Transfer

 


Formation virtuelle visant à accroître les exercices de réadaptation pour les aînés à domicile et en établissement

État du projet: Terminé
Catégorie: Augmentation de l’autonomie et de la qualité et promotion de modes de vie sains
Organisation responsable : Institut de recherche Bruyère, Centre for Innovation and Research in Aging
Chercheuse principale(s) : Lisa Sheehy, PhD et Justine Estey

Lisez les résultats du projet

À propos du projet

Le problème

Les aînés peuvent être confrontés à de nombreux enjeux qui gênent leur capacité de recevoir les exercices de réadaptation nécessaires à leur rétablissement suite à une maladie ou à une blessure. Certains de ces enjeux peuvent inclure le transport, les coûts, les conditions météorologiques, un manque de motivation ou l’insécurité. C’est pourquoi ils créent des obstacles susceptibles d’empêcher les aînés de faire les exercices requis.

L’importance

Si les aînés ne peuvent pas faire leurs exercices de réadaptation, il leur faudra plus de temps pour se rétablir. Ils risquent aussi d’avoir plus de difficultés à effectuer leurs tâches quotidiennes essentielles et, de ce fait, de se blesser plus fréquemment.

Qu’est-ce qui rend ce projet différent?

Nous permettons aux aînés d’utiliser la réalité virtuelle comme un moyen sécuritaire et agréable de réaliser leurs programmes d’exercices de réadaptation. Ce moyen peut être mis en œuvre dans les foyers de soins de longue durée ou dans la communauté, dans le cadre du programme extra-mural. On donnera à une moitié des participants des exercices en réalité virtuelle de 20 à 30 minutes, 3 à 5 fois par semaine, pendant 8 semaines.  L’autre moitié des participants ne recevra pas d’exercice en réalité virtuelle; cependant, ils poursuivront leurs exercices habituels du programme extra-mural ou de l’établissement de soins de longue durée.

Effets prévus

Grâce à la réalité virtuelle, nous pouvons remédier à certains des problèmes auxquels les aînés sont confrontés et les aider à faire leurs exercices de réadaptation.  Nous nous attendons à ce que les aînés acquièrent de la force, améliorent leur équilibre et leur démarche, et se sentent mieux globalement. Selon nos prévisions, ils chuteront moins, iront moins souvent aux urgences et seront moins fréquemment hospitalisés. En bout de ligne, la liste d’attente du programme extra-mural sera plus brève, ce qui réduira les coûts globaux des soins de santé par client.

Le transfert de connaissances