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NB-IRDT
Version française

Enhancing service access for seniors through effective use of technology with service providers - Improving Partnerships Sharing Information to Improve Services to Older Adults

Status: Completed
Category(s): Using Supportive Technologies to Foster Healthy Aging at Home and in Our Communities
Lead organization: Department of Social Development
Principal investigator(s): Julie David
Co-investigator(s): Alesha Gaudet

About the project:

The goal of this project was to develop a new and improved process and technology solution for obtaining, delivering, and requisitioning home support services and Special Care Home/Nursing Home beds for seniors, enabling them to remain at home safely for as long as possible or allowing for faster placements. Through the timely matching of client needs with service providers in the community, seniors were able to access services more quickly. This approach increased the likelihood that seniors could stay safely in their homes longer and reduced the risk of hospitalization. The aim was to facilitate sharing information on bed availability between partners and the Department of Social Development in real time to allow for faster placement of seniors in long-term care facilities (if beds were available) and improve transparency on vacancies. This reduced the administrative burden on social workers, giving them more time for the care of seniors.

Conclusions and Lessons Learned

  • With this new digital matching/service requisitioning tool, it is easier to identify approved service providers and confirm service requests digitally, thereby streamlining the process and making it more efficient.
  • The new tool contributes to substantial time savings, which can be reallocated to direct patient care.
  • The digital tool reduces the number of follow-ups required and provides better quality information about available services.
  • Overall, staff are highly satisfied with the tool and, after being trained, the staff can conduct their task with more ease and fewer hurdles, thus reducing administrative burden.
  • The tool and the associated processes are simple and user friendly. Both small and big agencies with limited digital capability are interested in launching the tool.
  • Enthusiasm and strong positive support enabled accelerated scale-up to all home support agencies and other service types (e.g., attendant care, meals on wheels).

Recommendations

  • Expand the project with other service partners in different areas.
  • Engage service providers and agencies in the pilot testing of early concepts and secure change management resource and change management training plan for agencies.

To learn more read the complete project findings


Améliorer l’accès des aînés aux services par une utilisation efficace de la technologie avec les fournisseurs de services – améliorer l’échange de renseignements sur les partenariats pour améliorer les services aux adultes âgés

État du projet: Terminé
Catégorie: Avoir recours à des technologies favorables au vieillissement en santé à domicile et dans nos collectivités
Organisation responsable : Ministère du Développement social
Chercheuse principale(s) : Julie David
Co-chercheur : Alesha Gaudet

Lisez les résultats du projet

À propos du projet :

Le but du projet est d’élaborer un processus et une solution de technologie, nouveaux et améliorés, pour obtenir, livrer et demander des services de soutien à domicile et des lits dans les foyers de soins spéciaux/foyers de soins pour que les personnes aînées puissent rester chez eux en toute sécurité le plus longtemps possible ou permettre des placements plus rapides pour les aînés. Par l’appariement en temps opportun des besoins des clients et des fournisseurs de services dans la communauté, les aînés devraient être capables d’accéder aux services plus rapidement. Cette approche devrait augmenter la possibilité pour les aînés de rester chez eux plus longtemps en toute sécurité et de réduire les risques d’hospitalisation. Le but est de faciliter le partage de renseignements sur la disponibilité des lits entre les partenaires et le ministère du Développement social en temps réel afin de permettre un placement plus rapide des aînés dans les établissements de soins de longue durée (si des lits sont disponibles) et d’améliorer la transparence au sujet des lits vacants. Cela devrait réduire le fardeau administratif sur les travailleurs sociaux qui auront ainsi plus de temps pour prendre soin des aînés.